Natasja is sinds december 2011 verslaggever bij het AD. Daarvoor werkte ze jarenlang bij De Telegraaf en was ze co-auteur van het boek 'De opkomst en ondergang van DSB'.
Meer over de auteursDe opkomst en ondergang van DSB
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789048805204Samenvatting
De teloorgang van DSB Bank is een belangrijk hoofdstuk in de financiële geschiedenis van ons polderlandje. Voor het eerst werd een bank voor het volk ten gronde gericht door het volk, met daarin ook een grote rol voor De Nederlandsche Bank, de Autoriteit Financiële Markten en de machtige media. Hoe kon dit zo snel gebeuren en wie speelde welke rol?
DSB Bank kon gedijen in een tijd dat de bomen tot de hemel leken te groeien. De huizenprijzen liepen almaar op en aan de werkgelegenheid en salarisgroei leek geen einde te komen. Kopen op de pof werd gemeengoed. Het bleek een ideale voedingsbodem voor een man als Dirk Scheringa. Wat klein begon met financieringsmaatschappij Frisia groeide uit tot een keizerrijkje in de kop van Noord-Holland. DSB bood behalve leningen ook verzekeringen en hypotheken, altijd tegen die schijnbaar aantrekkelijke voorwaarden.
De kredietcrisis op zich kon dit kaartenhuis niet eens omverblazen, maar de daaropvolgende economische crisis deed dat wel. Duizenden klanten kwamen in financiële problemen en DSB kreeg een stroom aan negatieve publiciteit te verwerken. De oproep van één man zorgde voor een bankrun, waardoor de keizer opeens zonder kleren kwam te staan.
Dit boek schetst op heldere wijze de opkomst en ondergang van DSB Bank, met speciale focus op oktober 2009, toen de markantste bank van Nederland omviel.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Natasja de Groot
Over Ronald van Gessel
Inhoudsopgave
'Gewoon Dirk'
Het verdriet van Wognum
VVD
Waar begon het mis te gaan?
D-Day
Moraal van het verhaal
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan