Drs. Veronique Kilian is trainer, (team)coach en spreker. Zij traint en coacht management en medewerkers op het gebied van leiderschap, veranderingsmanagement, psychologie en geluk. Veronique geeft geregeld lezingen, workshops en (in company) teamtrainingen.
Meer over Veronique KilianHandboek teamcoaching en intervisie met de authentieke dialoog
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789082555608Samenvatting
Als je een groep mensen tot een actieve co-creatie wilt brengen, is het nodig dat het team met elkaar in een diepere laag van communicatie komt. In de eerste instantie kan dit gefaciliteerd worden door communicatie principes te oefenen die de ervoor zorgen dat er niet meteen gereageerd wordt op elkaar: projecties, eigen wereldbeelden en aannames blokkeren dan het open spreken en luisteren. Door reflectie in te lassen en de kwaliteit van spreken en luisteren te verhogen ontstaat een ingang tot deze diepere laag van communicatie.
Ook zullen groepsleden hun talenten ontdekken en gebruiken ten dienste van het grotere geheel. Dit uit zich in gezamenlijke acties, waarbij teamleden uitgedaagd worden om proactief te handelen in plaats van zich te laten weerhouden door beperkende gedachten.
Als een groep mensen een team wordt, komt er een fase waarin de zogenaamde ‘heilige huisjes’ worden benoemd: Soms zit een team in een fase waarin iets (nog) niet gezegd mag worden.
Een Authentieke Dialoog kan helpen om te verwoorden wat speelt, taboes te doorbreken, en beweging in gang te zetten. Het team komt tot prestatie en co-creatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Ten geleide
1. Het begin
1.1 Waarom een Authentieke Dialoog?
1.2 Wat is een dialoog?
1.3 Een Authentieke Dialoog faciliteren
1.4 Spreek- en luisterprincipes
1.5 Jouw rol als facilitator
2. Jij als facilitator
2.1 Inleiding
2.2 Wat is de rol van de facilitator?
2.3 Hoe bereid je een Authentieke Dialoog voor?
2.4 Interventies tijdens de Dialoog
3. Authentieke Dialoog en de fases van groepsdynamica
3.1 Inleiding
3.2 De eerste fase: Startfase / Forming / Parallelfase
3.3 Tweede fase: Strijdfase / Storming & Norming / Opnemingsfase
3.4 Derde fase: Samenfase / Performing / Wederkerigheidsfase
3.5 Vierde fase: Slotfase / Transforming / Afscheidsfase
3.6 Volgorde en intensiteit van de fases
4. Omgaan met weerstand
4.1 Inleiding
4.2 Autoriteitscrisis
4.3 De intimiteitscrisis
4.4 De separatiecrisis
4.5 Omgaan met weerstand in het algemeen
4.6 Omgaan met stiltes tijdens de Authentieke Dialoog
4.7 Het gebruik van de gong bij weerstand
4.8 Overige vormen van weerstand
5. De Authentieke Dialoog als instrument voor teamcoaching
5.1 Inleiding
5.2 Wat is teamcoaching?
5.3 Werkvormen combineren met de Authentieke Dialoog
5.4 Werkvormen voorafgaand aan de Authentieke Dialoog
5.5 Werkvormen, geïntegreerd in de Authentieke Dialoog
5.6 Werkvormen na de Authentieke Dialoog
6. De Authentieke Dialoog en Community Building
6.1 Inleiding
6.2 Een team in de flow
6.3 Voorwaarden voor een gezonde community
7. Innovatie en groei
7.1 Inleiding
7.2 Theory U
7.3 Het begeleiden van het proces met theorie U
7.4 Open mind, open hart en open wil
7.5 Co-initiating, -sensing, -presencing, -creating en -evolving
7.6 Collectieve synchroniciteit en andere mindshifts
7.7 Hoe kan je presencing stimuleren als teamcoach
7.8 Master Mind
7.9 Interventies voor de teamcoach
7.10 Hoe een teamlid de Authentieke Dialoog ervaart
7.11 Ondersteunen in het loslaten van tegenkrachten
7.12 Als teamcoach de fase van Presencing faciliteren
7.13 Besluit
Meer weten over de Authentieke Dialoog?
Literatuurlijst
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan