Lees verder
Marianne Meijers maakte dit boek vol oefeningen als vervolg op haar boek Ontwerp je ontwikkeling voor (studie)coaches van jongvolwassenen.
Meer over Marianne MeijersOntwerp je ontwikkeling
Positief en creatief coachen van jongvolwassenen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2018 1e druk 9789058756503Samenvatting
Voor coaches die op zoek zijn naar actieve, creatieve en positieve manieren om jongvolwassenen te ondersteunen bij belangrijke loopbaankeuzes.
Om succesvol te zijn op de snel veranderende arbeidsmarkt wordt er van (jong)volwassenen een zelfsturende, flexibele, ondernemende en creatieve houding verwacht. Dit boek helpt startende, maar ook meer ervaren professionals bij het vormgeven van hun eigen route. Centraal staat begeleiding waarin iemands unieke kwaliteiten, behoeftes en mogelijkheden centraal staan.
(Studie)coaches vinden in Ontwerp je ontwikkeling een brede diversiteit aan tools en activiteiten. Het biedt een breed scala aan oefeningen en methodes die zijn gebaseerd op design thinking en de positieve psychologie en beschrijft een proces van zeven stappen dat flexibel kan worden doorlopen. De individuele en groepsoefeningen per stap geven de coach flexibiliteit in het creëren van een passende coachroute.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Over Marianne Meijers
Inhoudsopgave
Ontwerp je Ontwikkeling 13
Ten slotte 15
1 Ontwerp je ontwikkeling, een introductie 17
1.1 De OJO-cyclus 17
stap 1: Ontdekken 19
stap 2: Dromen 19
stap 3: Herdefiniëren 20
stap 4: Ideeën genereren 21
stap 5: Plan maken 22
stap 6: Experimenteren 22
stap 7: Reflecteren 22
1.2 OJO, een coachaanpak en een ontwikkelmodel 23
OJO als coachaanpak 23
OJO als ontwikkelmodel 24
1.3 Hoe je dit boek kunt gebruiken 26
Aantal oefeningen per stap 26
Doorlopen van de cyclus 26
Exploreer, creëer, experimenteer en reflecteer 27
2 Uitgangspunten van de methode 29
2.1 Positieve psychologie 29
Waarderend onderzoeken 30
Krachtgericht coachen 31
2.2 Positieve OJO-kenmerken 33
Kwaliteiten ontdekken en leren inzetten 33
Het ideaal of de droom 34
Flow 34
Gedachtes, emoties, lichamelijke gewaarwording 35
Mindfulness 36
2.3 Ontwerpdenken 37
2.4 Ontwerpgerichte OJO-kenmerken 38
Probleem dat leidt tot actie 38
Deconstructie en reconstructie 40
Divergeren en convergeren 40
Visueel denken 42
3 De oefeningen 43
3.1 Technieken en instrumenten waarmee je veel gaat werken 43
Mindmap 44
Schetsen of tekenen 44
Personal Canvas Model 47
Post-its 47
Grafieken, kruistabellen, cirkeldiagrammen 48
Dummy of schetsboek 48
3.2 De oefeningen 49
stap 1: Ontdekken 50
stap 2: Dromen 71
stap 3: Herdefiniëren van het probleem naar een uitdaging 80
stap 4: Ideeën genereren 89
opstartoefeningen 91
brainstormoefeningen 97
stap 5: Plan maken 103
stap 6: Experimenteren 109
stap 7: Reflecteren 110
4 Werken met het OJO-model, een aantal voorbeelden 113
Situatie 1: Gecoachte vindt geen uitdaging meer in zijn huidige
baan/werk 114
stap 1: Ontdekken 114
stap 2: Dromen 115
stap 3: Herdefiniëren 116
stap 4: Ideeën genereren 117
stap 5: Plan maken 118
stap 6: Experimenteren 118
stap 7: Reflecteren 119
Situatie 2: Gecoachte heeft geen idee welke studie bij hem past 119
stap 1: Ontdekken 119
stap 2: Dromen 121
stap 3: Herdefiniëren 122
stap 4: Ideeën genereren 123
stap 5, 6 en 7: Plan maken, Experimenteren, Reflecteren 124
Situatie 3: Gecoachte heeft problemen in de samenwerking
met anderen 126
stap 1: Ontdekken 126
stap 2: Dromen 126
stap 3: Herdefiniëren 126
stap 1: Ontdekken 128
stap 3: Herdefiniëren 128
stap 4: Ideeën genereren 128
stap 5, 6 en 7: Plan maken, Experimenteren en Reflecteren 129
Situatie 4: Onzekerheid belemmert de gecoachte in zijn
functioneren 130
stap 1: Ontdekken 130
stap 2: Dromen 132
stap 3: Herdefiniëren 133
stap 4: Ideeën genereren 134
stap 5, 6 en 7: Plan maken, Experimenteren en Reflecteren 134
Situatie 5: Gecoachte probeert te veel ballen in de lucht
te houden 135
stap 1: Ontdekken 135
stap 2: Dromen 137
stap 3: Herdefiniëren 138
stap 4: Ideeën genereren 139
stap 5, 6 en 7: Plan maken, Experimenteren en Reflecteren 140
Situatie 6: Gecoachte ervaart stress door te hoge eisen te stellen
aan zichzelf 141
stap 1: Ontdekken 141
stap 2: Dromen 143
stap 3: Herdefiniëren 143
stap 4: Ideeën genereren 144
stap 5, 6 en 7: Plan maken, Experimenteren en Reflecteren 146
Situatie 7: Workshop van een dagdeel waarbij de jongvolwassene
de eigen ontwikkeldoelen bepaalt voor een project 147
stap 1: Ontdekken 147
stap 2: Dromen 148
stap 3: Herdefiniëren 148
stap 4: Ideeën genereren 149
stap 5, 6 en 7: Plan maken, Experimenteren en Reflecteren 150
5 Van denken naar voelen 153
Geen goed of fout 154
De adem 154
6 Tips voor de OJO-coach 165
Eigen OJO-procesboek 165
Van co-creatie naar coach-creatie 165
Samenvatten 166
80/20-principe 167
Coachsetting 168
Ontwerp je eigen ontwikkeling als coach 168
Literatuur 169
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan