Mijn stelling is: check jaarlijks je bedrijfsvoering! Om een holy shit-moment te voorkomen. En om te weten waar je aandacht aan moet besteden. Maar wat ga je dan precies checken? Hoe doe je dat? En wanneer is het goed? Als de klanten tevreden zijn? De medewerkers? Het hoger management?
Voorkom je ‘holy shit’-moment
‘Mr President-elect, dit is uw ‘holy shit’-moment.’ Christy Romer, economisch adviseur van Barack Obama, begon haar presentatie over de bankencrisis in december 2007 met deze zin. Er werd gegrinnikt. Maar dat verstomde al snel, toen Romer een reeks grafieken liet zien.
Wat is jouw ‘holy shit’-moment als directeur, manager of stafmedewerker? Heb je ooit zo’n moment gehad? Gaat er nog één komen? Hoe dient dat zich aan? Ook tijdens een presentatie van je staf? Een telefoontje van een journalist? Een bericht van de bank? De managementletter van de accountant? Een appje van het hoofd ICT? Je communicatieadviseur die meldt dat jullie organisatie plots een hype is op social media?
Bedrijfsvoering is schaken op vele borden. Dat maakt het moeilijk te voorspellen uit welke hoek zo’n moment gaat komen. Wellicht vind je je bedrijfsvoering van goede kwaliteit. Dus het overkomt je niet zo snel. En leun je nu tevreden glimlachend achterover en denk je: ‘geinige inleiding, maar hier is dat allemaal wel in orde.’ Maar wat is eigenlijk een goede bedrijfsvoering? En is jouw organisatie bewust bekwaam? Of misschien onbewust onbekwaam?
Inzet op tien strategische thema’s
Elke organisatie staat voor belangrijke vragen die direct met een goede bedrijfsvoering te maken hebben. Hoe blijf je aantrekkelijk als werkgever en boei en bind je medewerkers? Hoe geef je vorm aan hybride werken en laat je de organisatie goed draaien, in de nieuwe balans tussen thuis en op kantoor werken? Hoe blijf je wendbaar, doelmatig en van waarde in een omgeving die voortdurend verandert? Op elk van deze vragen heb ik een antwoord gezocht, in samenwerking met managers, stafmedewerkers en organisatieadviseurs. De kern van goede bedrijfsvoering blijkt te zitten in tien nieuwe en tijdloze strategische thema’s:
- Nieuw: wendbaar en schokbestendig, hybride werken, datagedreven, digitale transformatie en duurzaam.
- Tijdloos: effectief, productief, basis op orde, aantrekkelijke werkgever, jouw rol.
Dit maakt het begrip bedrijfsvoering een stuk breder dan veel mensen denken. Er is wel een algemene definitie van bedrijfsvoering: de sturing en beheersing van de primaire processen. Maar daaruit blijkt nog niet zo duidelijk waar het nu precies om draait, op welke terreinen je kunt handelen en dus ook moet weten hoe je er als organisatie voorstaat. Elk thema heb ik zo praktisch mogelijk uitgewerkt in een aanpak, een plaatje en handige checklist, waarmee je jouw organisatie beter laat presteren en samenwerken.
Wanneer is het goed?
Het is belangrijk dat klanten of burgers tevreden zijn, dat medewerkers bevlogen zijn en het topmanagement goed te spreken is. Maar dat is niet genoeg. Daar voorkom je de ‘holy shit’- momenten nog niet mee.
Daarvoor is echt nodig dat je organisatie een eigen visie en aanpak voor elk van deze thema’s ontwikkelt. Daarbij kun je gebruik maken van wat andere organisaties gedaan hebben en vervolgens de noodzakelijke acties formuleren. De eerste stap is te bepalen of je organisatie daadwerkelijk aan al deze thema’s aandacht besteedt. Daarna kun je aan de hand van het boek op elk van deze thema’s je eigen beleid vergelijken met dat van goed presterende organisaties.
Over Mark Huijben
Mark Huijben (1970), organisatieadviseur, richt zich op het praktisch en impactvol oplossen van complexe vraagstukken. Hij werd genomineerd en was finalist bij de Vakprijs voor Organisatieadviseurs en de verkiezing Managementboek van het Jaar, met Heeft iemand de overhead gezien? Na zijn studies Econometrie en Bedrijfseconomie promoveerde hij in de Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen met een proefschrift over de organisatie van overhead- oftewel bedrijfsvoeringsfuncties. Daarnaast is Mark als managementadviseur verbonden aan het benchmarkprogramma Vensters voor Bedrijfsvoering.