Mensen worden steeds kritischer op de purpose van bedrijven. Dat geldt voor de bezorgde burger, maar ook voor de consument, de aandeelhouder en andere stakeholders, zoals werknemers die hun pensioengelden belegd zien worden. Een purpose laten verzinnen door je marketingafdeling en verder op de oude voet doorgaan, zal niet werken. Er wordt snel door dit greenwashing of wokewashing heengeprikt! Dit is het uitgangspunt van dit aardige boek, dat in 3 delen (hoofd, hart en handen) uitlegt hoe je een purpose vormgeeft.
Interessant vond ik met name de voorbeelden die worden genoemd. Naast de obligate best practices van Tony Chocolonely, Patagonia en Grayston Bakery, worden hier ook ABN Amro, ING en KLM opgevoerd. Maar, misschien ben ik te cynisch, ik ben toch niet overtuigd geraakt van de purpose, in de betekenis van nobel doel, van deze bedrijven en de verankering ervan. Dit boek heeft daarmee toch een belangrijke impact gehad, ik ga beter opletten wat dit soort bedrijven zeggen èn feitelijk doen dat de maatschappij beter maakt.
Over Elly Stroo Cloeck
Elly Stroo Cloeck is project- en interim-manager op het gebied van Finance, Internal Audit en Risk Management. Daarnaast schrijft ze recensies en samenvattingen van managementboeken.