Welke methode gebruiken de gerenommeerde McKinsey-consultants? Op basis van inzichten van oud-werknemer Barbara Minto geeft Marc Baaij antwoord op deze vraag in 'De consultancy methode'. Wat ik goed aan dit boek vind, is dat hij elke stap erg overzichtelijk behandelt. Marc Baaij is zeer gestructureerd te werk gegaan, neemt de lezer vanaf het begin mee en veronderstelt geen expliciete voorkennis. De ondertitel van het boek 'Van probleem tot oplossing' wordt dan ook volledig waargemaakt.
'De consultancy methode' is gebaseerd op vijf componenten, te weten: 1. De uitgangspositie van de organisatie 2. De huidige of toekomstige ontwikkelingen in de organisatie 3. Het doelresultaat 4. Het feitelijke resultaat 5. De resultaatskloof Geen schokkende zaken allemaal, want wie wel eens een training heeft gevolgd op het gebied van probleemanalyse of een boek daarover heeft open geslagen, kent deze componenten. Desondanks vond ik het boek verfrissend en prettig om lezen. Dat kwam door de prettige schrijfstijl van de auteur, de heldere voorbeelden uit de praktijk en de schema's, grafieken en tabellen om lastige zaken te illustreren. De denkwijze is gebaseerd op het zogenaamde 'gap-denken'. Dat wil zeggen dat er actie wordt ondernomen op het verschil tussen de huidige en de gewenste situatie. Dit verschil wordt in het boek 'de resultaatskloof' genoemd. Bij het ontleden van een vraagstuk moeten de elementen dan ook 'wederzijds uitsluitend' zijn.
Dit is een terugkerend item in het werk van Barbara Minto (de oud-medewerkster van McKinsey) en ook in 'De consultancymethode'. Anders gezegd: wanneer je drie categorieën maakt, dan mag een bepaald element niet zowel in de ene categorie als in de andere categorie passen: de categorieën moeten elkaar uitsluiten. Een tweede item dat ook als een rode draad door beide werken loopt, is het principe dat de elementen 'gezamenlijk compleet' zijn. Dat houdt in dat wanneer je een oplossing bedenkt voor een vraagstuk, het totaal aan oplossingen een compleet geheel is. 'De consultancy methode' is erg lineair en schematisch van aard. Voor consultants is het gesneden koek. Maar hoe zit het met de manager en zijn team? Werken die op dezelfde gestructureerde wijze? De vraag stellen is haar beantwoorden. Fijn daarom dat er dat er nu ook een boek is waar de niet-consultants hun voordeel mee kunnen doen. En voor mensen die nog steeds 'druk, druk, druk' zijn: de auteur biedt op het eind een prima samenvatting in 17 (!) bladzijden aan met op hoofdlijnen de inzichten van dit boek.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.