Net als zijn voorganger is ‘Bedwing het social media monster’ ook zeer makkelijk leesbaar en toepasbaar. De titel van dit boek is niet voor niets gekozen; Bertrams bespreekt uitvoerig de impliciete en expliciete gevaren van social media. En hij doet dat zowel voor de particuliere gebruiker als voor bedrijven, met onderwerpen variërend van social media-verslaving tot en met reputatie-afbreuk. Bertrams neemt afstand van bedrijven die aan social media ‘doen’, omdat dat nu eenmaal verwacht wordt. Wanneer social zonder visie of zonder het specifieke nut voor het betreffende bedrijf of branche wordt ingezet, heeft het weinig zin. Zakelijk gezien moet het namelijk wel wat opleveren.
Daarnaast kunnen zowel particulieren als bedrijven in problemen komen, wanneer ze de consequenties van hun social media-gedrag niet voldoende overzien. Tel daarbij op dat de hedendaagse mens een information-overload en een overmaat aan prikkels ondergaat en het beeld van het ‘social media monster’ wordt steeds duidelijker. Bertrams geeft echter aan zowel bedrijven als particulieren een aantal duidelijke en praktische adviezen als eerste aanzet voor bewust ‘social media’-gebruik. Daarbij wel een kanttekening: Hoewel ieder hoofdstuk een duidelijke doelgroep heeft, komt het voor dat hij binnen een hoofdstuk (bewust?) tussen zakelijke en particuliere gebruiker switcht. Dat kan verwarrend werken. Aan de andere kant komt zo wel de wisselwerking tussen zender en ontvanger in beeld. Tem het social media monster en laat ze voor je werken! Een thema dat eigenlijk twee aparte boeken verdient: een voor de zakelijke en een voor de particuliere markt. ‘Bedwing het social media monster’ stipt in grote lijnen de problematiek aan en biedt een aantal opties om deze op te lossen. Verwacht dus geen uitvoerig handboek, maar eerder een boek dat vooral beginners een eind op weg zal helpen. Social media behoort voor bedrijven onderdeel te zijn van een breed marketingcommunicatie- of PR-beleid. De samenhang tussen de verschillende communicatieuitingen en de wijze waarop ze elkaar kunnen verstreken blijft helaas onderbelicht. Maar in feite maakt dat ook geen deel uit van het hoofdthema van dit boek. Wellicht kan Bertrams zijn volgende twee publicaties volledig wijden aan ‘social media voor particulieren: valkuilen en uitdagingen’ en ‘social media voor bedrijven: bedreigingen en kansen’. Die boeken zouden dan mooi aansluiten op deze uitgave en social media gebruikers op medior- en gevorderdenniveau verder kunnen helpen.
Over Angelina Hammond
Angelina Hammond is een multidisciplinaire PR- & Communicatiespecialist (on- & offline) mét 100% inzet, passie en enthousiasme. Amsterdamse basis met kosmopolitische inslag. Persoonlijke én professionele interesse & bekwaamheid op het gebied van on- en offline communicatie. Hammond werkt in verschillende subdisciplines van het vakgebied Communicatie; zowel interne als externe communicatie, PR, e-communicatie, crisiscommunicatie, persvoorlichting, evenementorganisatie, (marketing)communicatie en social media. Inclusief werken met én schrijven voor papieren en digitale media. Daarnaast werkt ze zowel voor de commerciële als voor de non-profitsector.