Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Wisselende contacten - De ontmaskering van de coachingsrelatie

'Wisselende contacten', met als subtitel 'de ontmaskering van de coachingsrelatie', is een boek dat geschreven is voor coaches. Nu ben ik dat niet, tenminste ik oefen het vak niet als dusdanig uit. Op het gebied van coaching kan ik het boek inhoudelijk dan ook moeilijk beoordelen, maar ik geef wel al een kleine twintig jaar leiding aan een wisselende groep medewerkers. Voor mij zit daar ook een deel in wat je zou kunnen verstaan onder coachen. Vanuit dit perspectief schrijf ik dan ook deze recensie, waarbij ik wil opmerken dat ik het coachen van medewerkers als één van de belangrijkste taken beschouw, die je als manager moet uitoefenen.

Eric van Arendonk | 22 juli 2008

'Wisselende contacten' bestaat uit twee delen, waarbij in het eerste deel verschillende coachingstijlen worden uiteengezet. Karen Walthuis onderscheidt er zes: - de onderzoeker; - de praatpaal; - de onderwijzer; - de boeddhist; - de aanvoerder; - en de uitdager. Alle stijlen zijn heel herkenbaar en hun naam zegt eigenlijk precies wat het karakter ervan is. Zo is de praatpaal de coach die veel luistert en er juist voor zorgt dat degene die gecoacht wordt zoveel mogelijk aan het woord is. De onderzoeker is de coach die met name op zoek gaat naar het waarom. Er is geen sprake van een beste of een slechtste stijl. Het gaat er om dat de juiste stijl op het juiste moment en bij de juiste persoon gebruikt wordt. Het beheersen en kunnen schakelen in deze stijlen, maakt een coach effectief. De auteur heeft deze stijlen geplaatst in een matrix, waarbij ze een onderverdeling heeft gemaakt in ruimtegevende en richtinggevende stijlen. Als tweede dimensie maakt de auteur een onderverdeling in verleden, heden en toekomst. Naar mijn mening een handig model, ook voor managers, om je bewust te maken welke stijl het meest effectief kan zijn. De verschillende stijlen worden op een heldere manier uiteengezet en zijn ook voor de niet-professionele coach of manager, zoals ik, zeer herkenbaar. Naast herkenning word je je ook meer bewust wat een coachingsstijl voor effect kan hebben op degene die gecoacht wordt. In deel 2 worden de stijlen in eerste instantie losgelaten en benadert de auteur het coachingstraject van een andere kant. Onderwerpen als macht, relaties, verantwoordelijkheden en dergelijke komen aan bod. Na een gedegen uitleg, legt de auteur een link met de verschillende stijlen en laat zien welke stijlen bruikbaar zijn en hoe deze toe te passen zijn. Zeer praktisch, maar vooral leerzaam omdat de lezer in staat gesteld wordt eerst zelf een standpunt in te nemen om daarna te lezen welke alternatieve stijlen ook nog bruikbaar zijn en welk effect die hebben. Al lezend ervaar en leer je meer over coachen. Het boek beveel ik eenieder aan die bezig is om anderen te stimuleren in hun ontwikkeling, om anderen datgene te laten doen waarvan ze niet wisten dat ze daartoe in staat waren. Mijns inziens maakt het niet uit wie dat doet, een manager of een coach. Dit boek zal je in ieder geval helpen om dit effectiever te doen.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden